کشته شدن جورج فلوید سیاه پوست (افریقایی آمریکایی) توسط پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا آمریکا، سرآغاز سلسله اعتراضاتی بر ضد نژادپرستی نه تنها در ایالت های مختلف آمریکا، بلکه در شهرهای سایر کشورهای جهان نیز شده است. مردم آمریکا و رهبران سیاسی آنها که سال ها علیه برده داری و تبعیض نژادی مبارزه کرده اند، نمی توانند قبول کنند که یک نفر تنها بر اساس رنگ پوست و به دلایل نژادپرستانه و توسط پلیس این کشور که مسئول برقراری عدالت و مبارزه با اینگونه اقدامات است، جان خود را از دست داده است.  

این اتفاق باعث شد تا رسانه های مختلف به منظور جلب توجه افکار سیاستمداران، به خصوص گروهی که سعی در توجیه رفتار نژادپرستانه و تبعیض آمیز پلیس با رنگین پوستان را دارند، به معرفی و مرورِ نقش چهره های برجستۀ سیاه پوست در تاریخ معاصر آمریکا بپردازند.

در این پرونده، ما نیز به معرفی پنج چهرۀ برجستۀ سیاه پوست در تاریخ حقوقی معاصر آمریکا می پردازیم که آشنایی با آنها نشان دهندۀ مسیر ناهموار و سختی است که سیاه پوستان آمریکایی در شرایطی نابرابر برای به دست آوردن حقوق برابر طی کرده اند و مفهوم مبارزه برای عدالت و برابری را برای دیگران معنی کردند.

 

مِکِن بُلینگ اَلِن (Macon Bolling Allen)

اولین وکیل و قاضی سیاه پوست

مِکِن بُلینگ اَلِن اولین آمریکایی و آفریقایی است که موفق به اخذ پروانۀ وکالت و به دست آوردن یک سمت قضایی در آمریکا شده است. وی در ۱۸۴۴ موفق به اخذ پروانۀ وکالت شد و در ۱۸۴۸ نیز در شهر ماساچوست یک سمت قضایی به دست آورد. پیرو جنگ داخلی ۱۸۷۴، وی به کارولینای جنوبی نقل مکان کرد و به عنوان قاضی بخش حقوقی مشغول به فعالیت شد. به دنبال دوران اصلاحات و بازسازی  در آمریکا (۰۸ دسامبر ۱۸۶۳ تا ۳۱ مارس ۱۸۷۷)، مِکِن بُلینگ اَلِن به واشنگتن دی سی رفت و به عنوان وکیل انجمن ملک و نوسازی به حرفۀ حقوقی خود ادامه داد.

 

شارلوت ای. ری (Charlotte E. Ray)

اولین وکیل زن سیاه پوست

شارلوت ای. ری اولین وکیل زن سیاه پوست و اولین زنی است که موفق به فعالیت در کانون وکلای منطقۀ کلمبیا شده است. وی پس از فارغ التحصیلی در رشتۀ حقوق در دانشگاه هاروارد، در ۱۸۷۲ با موفقیت آزمون وکالت را پشت سر گذاشت و پروانۀ وکالت خود را دریافت کرد. شارلوت ای. ری یکی از شخصیت های مهم در مسیر مبارزه با جنبش برده داری بود و بعدها به عنوان اولین زنی که در مقابل دیوان عالی منطقۀ کلمبیا موفق به وکالت شده است، نام خود را بر سر زبان ها انداخت.

 

جین بُلین (Jane Bolin)

اولین قاضی زن سیاه پوست

جین بُلین اولین زن سیاه پوست بود که در آمریکا به منصب قضاوت رسید. وی در سال ۱۹۳۹ برای قضاوت در شهر نیویورک سوگند یاد کرد و برای نزدیک به چهار دهه به عنوان قاضی در دادگاه خانواده به فعالیت پرداخت. وی همچنین اولین زن آفریقایی آمریکایی است که از دانشکدۀ حقوق دانشگاه یل (Yale Law School) فارغ التحصیل شده است و همچنین اولین زن آفریقایی آمریکایی است که موفق به عضویت در کانون وکلای شهر نیویورک و دپارتمان حقوقی شهرداری نیویورک شده است.

 

ثورگود مارشال (Thurgood Marshall)

اولین قاضی سیاه پوست دیوان عالی

ثورگود مارشال اولین سیاه پوستی است که به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا در ۱۹۶۷ از طرف رئیس جمهور وقت، لیندون بی. جانسون (Lyndon B. Johnson)، به این سمت منصوب شد. وی پیش از این انتصاب، وکالت بیش از ۲۰ پرونده را در دیوان عالی آمریکا برعهده گرفته بود که در تمامی آنها، ازجمله پرونده ای که به تفکیک مدارس بر اساس نژاد (جدا بودن مدرسۀ سیاه پوستان از سفیدپوستان) پایان داد، پیروز شده بود.

فیلم سینمایی مارشال که قبلا در بخش حقوق و هنر معرفی گردید، بر اساس داستانی واقعی از یکی از پرونده های جنجالی و مبتنی بر تبعیض نژادی می باشد که ثورگود مارشال وکالت آن را برعهده داشته است.

 

باراک اوباما (Barack Obama)

اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا

باراک اوباما قبل از انتخاب شدن به عنوان چهلمین رئیس جمهور آمریکا، از دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد و وکیل حقوق مدنی و استاد دانشگاه دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو بود. اوباما به سرعت مراتب ترقی را طی نمود به طوری که به عنوان سناتور ایالت ایلینویز به مجلس سنا راه پیدا کرد و بعداً در انتخابات سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ ریاست جمهوری پیروز شد و نام خود را به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا در تاریخ این کشور به ثبت رساند.

 

 

اشتراک گذاری:
پرونده: ۹ عطر پیشنهادی دیداد برای آقایان حقوقی (استایل حقوقی ها)پرونده: هنرمندان معروف، حقوقدانان گمنام (ایران)پرونده: فعالیت هایی که حقوقی ها می توانند در ایام قرنطینه انجام دهند
verification