نام و نام خانوادگی: حسن دادبان

شهرت: ندارد

سال تولد: ۱۳۰۳ / سال وفات: ۱۳۹۱ (۸۹ سال)

آخرین مدرک تحصیلی: دکتری حقوق جزا دانشگاه پاریس

مهم ترین سمت دانشگاهی: معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

مهم ترین سمت اجرایی: مستشار استیناف در دیوان عالی جنایی کشور

 

حسن دادبان در تیر ۱۳۰۳ در محله ویجویه تبریز متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و در دبستان سعدی گذراند. در دوازده سالگی از نعمت پدر، که به حرفۀ فرش فروشی مشغول بود، محروم شد. علی رغم مشکلات موجود، تحصیلات دوران متوسطه را در دبیرستان فردوسی به پایان رساند.

فعالیت های فرهنگی را از جوانی و از سال آخر دبیرستان با تدریس آغاز کرد. پس از اخذ دیپلم، تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز و در رشته ادبیات فارسی به صورت آکادمیک ادامه داد و در ۱۳۲۸ موفق به اخذ درجه لیسانس در رشتۀ مزبور شد، اگرچه به این مدرک اکتفا نکرد و در ۱۳۳۳ مدرک لیسانس حقوق را نیز به مدرک قبلی افزود.

پس از فارغ التحصیلی، مدتی در اهواز و آذربایجان به عنوان قاضی تحقیق و بازپرس به خدمت پرداخت و در حرفۀ خود بسیار دقیق و سختگیر بود.

در اواخر دهه ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و از ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۷ در دانشگاه پاریس به تحصیل پرداخت و در نهایت موفق به اخذ دانشنامۀ دکتری دولتی در رشته های حقوق جزا، علوم جزایی، حقوق خصوصی و اقتصاد توسعه شد.

دکتر دادبان پس از بازگشت به ایران، به عنوان مستشار استیناف در دیوان عالی جنایی مشغول به کار شد. در ۱۳۴۹ ازدواج کرد که حاصل آن تولد فرزندی به نام علی در ۱۳۵۲ بود. دکتر دادبان در ۱۳۵۰ به گروه حقوق جزا دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پیوست. در ۱۳۷۴ جهت مطالعه و پژوهش راهی فرانسه شد و یک سال و نیم در آنجا اقامت گزید و سرانجام با ترجمه دو کتاب مرجع در حقوق جزا (آیین دادرسی کیفری و حقوق جزای عمومی) به ایران بازگشت.

دکتر دادبان پس از سال ها تدریس در ۱۳۸۳ بازنشسته شد، اما علی رغم بازنشستگی همچنان کار تدریس را دنبال کرد. او بیش از هجده سال مدیر گروه علوم جزایی و جرم شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و دوره ای نیز معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

دکتر حسن دادبان در ۱۷ تیر ۱۳۹۱ در ۸۹ سالگی به دیار باقی شتافت.

 

 

اشتراک گذاری:
سید محمد هاشمیسید عزت الله عراقیسید مصطفی محقق داماد
verification
زمان ثبت
دوشنبه 25 دی 1402 14:10
سلام آن بزرگوار در مراتب تقوی و علم یگانه دهر بود و لحظات زندگی پر بارش درس و آموزش مضافا ادیبی مهربان و عفیف بود و خداوند در دوره حیاتش ایشان را در زمره حجت های میان خلق قرار داده بود به شدت عدالت محور و پیوسته خویش را در محضر باریتعالی و محاسبه به زره می‌دانست
موت مخصوص جسم است روح متعالی وی اکنون متنعم خوان الهی است و دیگر مرگی ندارد لز شنبه تا جمعه تاریخ همیشه مسرور


عبدالکریم پورکیان احمدآبادی
عبدالکریم پورکیان احمدآبادی