مرجع اخبار و اطلاعات حقوقی
info@didad.ir
شنبه 03 تير 1396
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)

نام فیلم: شاهدی برای تعقیب

شعار فیلم: ندارد

سال تولید: ۱۹۵۷

محصول: بریتانیا

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: تایرون پاور، مارلنه دیتریش، چارلز لافتون و ...

مدت زمان: ۰۱ ساعت و ۵۶ دقیقه

درجه بندی سنی: ندارد

امتیاز در سایت IMDB: ۸.۴ از ۱۰

ارزش دیدن فیلم برای حقوقی ها: بسیار زیاد / زیاد / معمولی / کم / بسیار کم​

 

  معرفی فیلم

فیلم «شاهدی برای تعقیب» محصول ۱۹۵۷ بریتانیا است و یکی از قدیمی ترین فیلم هایی است که داستان آن حول زندگی یک وکیل می چرخد. این فیلم برنده چندین جایزه و کاندیدای ۶ اسکار (کاندیدای اسکار بهترین تدوین، کاندیدای اسکار بهترین صدابرداری، کاندیدای اسکار بهترین کارگردانی، کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن، کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و کاندیدای اسکار بهترین فیلم) در سال ۱۹۵۸ شد.

 

  داستان (خطر لو رفتن داستان)

فیلم بر پایه داستانی از آگاتا کریستی، نویسنده انگلیسی و شهیر داستان های معمایی و خالق هرکول پوآرو، به تصویر کشیده شده است و مانند سایر آثار این نویسنده شامل پیچش های داستانی و لحظه های غافلگیر کننده، به خصوص در انتهای داستان می شود. داستان فیلم درباره سِر ویلفرید روبارتس (با هنرنمایی چارلز لافتون)، وکیل با تجربه، معروف و بی اعصابی است که مشغله لیل و نهارش وکالت است و اخیراً از یک سکته قلبی جان سالم به در برده و در دوران نقاهت به سر می برد. علی رغم دستور پزشکان مبنی بر متوقف نمودن فعالیت های حقوقی و کار در محاکم جنایی [به دلیل فشاری که به وی وارد می شود]، وی پس از بازگشت از بیمارستان و درست زمانی که باید خود را برای استراحت آماده کند، از یک طرف در پی یک اتفاق و البته شیطنت خودش، و از طرف دیگر شور و اشتیاقش برای بازگشت به کار و دفاع از حقوق متهمین، بدون توجه به توصیه های پرستار همراهش، درگیر ماجرای یک پرونده جنایی جدید می شود و دفاع از مردی به نام لنرد وول (با بازی تایرون پاور) که متهم به قتل زنی بیوه و ثروتمند شده است را قبول می کند.

 

  پیام حقوقی فیلم

همانند سایر داستان های آگاتا کریستی، داستان این فیلم نیز  دارای چند پیچش است و تا پایان فیلم نمی توان مطمئن شد که حق با چه کسی است. اما شاید مهم ترین پیام حقوقی فیلم را باید دست کم گرفتن متهمین و مطمئن بودن بیش از اندازه وکلا از کار خود دانست که ممکن است باعث سردرگمی و فریب آنها شود؛ ماجرایی که حتی برای وکلای کاربلد و با تجربه ای چون سِر ویلفرید روبارتس نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

 

  ارزش دیدن فیلم برای حقوقی ها

در مقایسه با فیلم های امروزی، گرچه فیلم «شاهدی برای تعقیب» که متعلق به حدود شصت سال پیش است، قدیمی و کهنه به حساب می آید و زرق و برق فیلم های جدیدتر را ندارد، اما زندگی کاری یک وکیل حرفه ای و مغرور را به خوبی به تصویر می کشد. سِر روبارتس آنچنان وکیل با تجربه و کار بلدی است که در طول فیلم چندین بار افراد مختلف از جمله شاهدان، مأموران پلیس و دادستان را به راحتی به سخره می گیرد، اما همین وکیل حرفه ای و زیرک چنان از جانب موکل خود بازی داده می شود که در انتهای فیلم تا مرز سکته مجدد پیش می رود. از سوی دیگر، این فیلم برخی از ویژگی های نظام حقوقی انگلستان از جمله تفاوت بین وکیل سولیستر و بریستر را به خوبی نشان می دهد و مرجع خوبی برای آشنایی با لغات تخصصی حقوق به زبان انگلیسی است.

نظر به مراتب فوق، تماشای فیلم «شاهدی برای تعقیب» حداقل برای یک بار به وکلا و دانشجویان حقوق توصیه می شود.

 

 

حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
حقوق و سینما: معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب (۱۹۵۷)
مطالب دیگر حقوق و هنر
حقوق و سینما: معرفی فیلم «وکیل مدافع شیطان» (۱۹۹۷)حقوق و سینما: معرفی فیلم تشریح یک قتل (۱۹۵۹)حقوق و سینما: معرفی فیلم دروغگو دروغگو (۱۹۹۷)حقوق و سینما: معرفی فیلم ۱۲ مرد خشمگین (۱۹۵۷)
 

بزرگان حقوق ایران

  • سید مصطفی محقق داماد
  • ابوالفضل قاضی شریعت پناهی
  • محسن محبی
  • هدایت الله فلسفی
  • عباس کریمی
  • حسین سیدی کاشانی
  • محمدرضا ضیایی بیگدلی
  • داود هرمیداس باوند
  • منوچهر موتمنی طباطبایی